1. september 2021

Vellykket sommerskole med fokus på køn, tal og nyere digitale metoder

Sommerskole

Hilda Rømer Christensen og Marie Ahlberg Andersen har været ansvarlige for et sommerskolekursus, der kombinerere teoretiske tilgange til køn og mangfoldighed med introduktioner til kvantitative og digitale metoder.

35 studerende fulgte kurset Kønnede tal og introduktion til digitale analysemetoder. Kurset kombinererede teoretiske til køn og mangfoldighed med introduktioner til kvantitative og digitale metoder. På den måde kom kurset til at udgøre et krydsfelt for forskellige discipliner og fagligheder, samtidig med, at det var en invitation til at udvikle et blik på kvantitative metoder fra forskellige vinkler.

Udover teoretiske og metodiske introduktioner bestod kurset af præsentationer af aktuelle cases og konkrete studier præsenteret af gæstelærere Jonas Toubøl, Analyse & Tal og Louise Anker Nexø samt en workshop i twitter-scraping af Sander Andreas Schwartz. De studerende blev således bekendt med anvendelse af digitale metoder i eksempler omkring covid og mobilitetsstudier samt til en ny algoritme som kan lokalisere hadefuld tale Facebook og en praktisk afprøvning af Twitter tools.

Kurset blev afsluttet med gruppepræsentationer hvor de studerende præsenterede en selvvalgt kritisk intersektinel analyse af en selvvalgt case.

Kurset er del af Gender Certificate-initiativet.
Hilda Rømer Christensen og Marie Ahlberg Andersen har været kursusansvarlige.