5. oktober 2020

Sexisme i akademia

Kære kollega!

I den akademiske verden er vi mange, der har oplevet – og stadig oplever – grænseoverskridende, krænkende, sexistisk adfærd fra andre, der ofte er placeret højere oppe i det akademiske hierarki. Som i andre sektorer har der tidligere hersket tavshed om disse oplevelser, men nu er det på tide at udfordre tabuiseringen, udfolde omfanget af den sexistiske adfærd og bidrage til den verserende offentlige diskussion af sexisme – i den akademiske verden, som i resten af samfundet. Vi har derfor startet en underskriftsindsamling, som har til formål at synliggøre omfanget af og problemerne med sexistisk adfærd på de danske universiteter.

Vi håber du vil være med til at synliggøre sexismeproblemet i den akademiske verden ved at bidrage til denne underskriftsindsamling – med konkrete eksempler eller bare din underskrift på, at du har oplevet på egen krop eller været vidende om sexistisk adfærd mod andre i den akademiske verden.

Så hvis du har oplevet noget – mod andre eller mod dig selv – kan du bidrage til at synliggøre problemstillingen ved at:

1. give konkrete, men anonyme eksempler (se foreløbige eksempler nedenfor), og/eller
  2. skrive under på, at du selv har oplevet sexistisk adfærd mod andre eller mod dig selv

Send gerne en mail med eksempler og/eller med din underskrift (med eller uden ansættelsessted) til sexism.at.danish.universities@gmail.com, hvis du kan genkende problemet. Efter ca. 5 dage (ca. den 6. oktober) vil vi offentliggøre denne indsamling i relevante medier. Vi vil gøre det på en måde, hvor alle eksempler er fuldt anonymiserede. For at undgå, at den enkelte underskriver udsættes for individualisering og/eller kontekstualisering af problemstillingen, vil vi kun offentliggøre, hvis vi har minimum 300 underskrifter/historier.

Vi forstår sexisme-begrebet bredt og kalder på historier af både seksuel og kønskrænkende karakter. Desuden er intersektionelle oplevelser også af stor vigtighed, idet seksualiserede, diskriminerende og/eller krænkende oplevelser ofte forstærkes i kombination med andre minoritetspositioner.

Tak for din modige stemme! Send også gerne denne mail videre til andre kolleger, som du tænker, det er relevant for.

Mange hilsner initiativgruppen:

• Mie Plotnikof, Aarhus Universitet