22. oktober 2018

Kampagne skal ændre kønsubalancen i forskningfonde

I august deltog lektor i anatomi og fysiologi Vanessa Jane Hall i et kursus om kvinder og karriere på Københavns Universitet.

Her introducerede professor Jens Hjorth fra Niels Bohr Instituttet en beregning fra 2015, der viser, at hendes mandlige kolleger har 20 procent større chance for at få bevillinger til deres forskning, end hun selv har.

Derfor besluttede hun sig for at gøre noget ved problemet. I slutningen af september lancerede hun kampagnen Promote Me, der sætter fokus på kønsmæssig ulighed i de danske forskningsfonde.

Ifølge Vanessa Jane Hall er et andet problem, at færre kvindelige forskere søger og modtager forskningsbevillinger, end deres mandlige kolleger. I den sammenhæng spiller fondenes ansøgningsprocesser en rolle.

»Selvfølgelig skal man kun fremhæve kvindelige forskere, der er lige så dygtige som deres mandlige kolleger. Men der er intet, der tyder på, at de kvindelige ansøgere til forskningsbevillinger er mindre kompetente end de mandlige ansøgere. Der er til gengæld en del forskning, der fastslår, at der inden for videnskab findes kønsmæssige bias over for mænd,« siger Vanessa Jane Hall.

Læs hele artiklen fra Uniavisen