27. februar 2018

8. marts-arrangementer 2018

Koordinationen for Kønsforskning har udvalgt forskellige arrangementer til 8. Marts.

Kvindernes Kampdag

Igen i år markerer vi Kvindernes Kampdag i Kulturhus Måløv med et helaftensevent, hvor kvindeliv, kvindeskæbner og kvindesyn i Danmark og verden er på programmet.

Tid: 18.00 - 21.00
Sted: Måløv Kulturhus, Måløv Hovedgade 60, 2760 Måløv

KVINDERNES INTERNATIONALE KAMP- OG FESTDAG

8. marts er en god anledning til at mødes, formulere ønsker til fremtiden og diskutere, hvordan vi kan ændre på magtbalancer og traditioner, der står i vejen for ligestilling.

Pris: 20 kr
Tid: 13.00 - 20.30
Sted: Kvindemuseet, Aarhus

8. marts i Odense

LO Fyn, AOF Odense & Nordfyn og Dansk Kvindesamfund Odense inviterer til oplæg og debat

Tid: 18.00 - 21.00
Sted: Storms Pakhus, Seebladsgade 21, 5000 Odense

København

Stærke fortællinger

Kom og vær med til at fejre Kvindernes Internationale Kampdag på Biblioteket Frederiksberg, når vi lægger hus til en række stærke fortællinger om at være kvinde i Danmark i 2018.

Tid: 7.30 - 17.30
Sted: Biblioteket Frederiksberg,Falkoner Plads 3, 2000 Frederiksberg, Frederiksberg, Denmark

Global feminisme – morgensamling for verdens kvinder

Rundt om i verden kæmper kvinder for et bedre liv under svære vilkår. Panelet sætter fokus på kvinders kamp, feminisme og global kvindesolidaritet.

Tid: 8.00 - 9.00
Sted: Cafe Mellemrummet / Globalhagen Hostel, Ravnsborggade 11, 2200 Nørrebro

Kickstart Kvindernes Kampdag

Sammen synger vi kampdagen ind med den klassiske kampsang "Selvom vi er kvinder" og kommer i rette stemning til et kort oplæg om den spænding, der gennem historien har været mellem rødstrømpebevægelsen og arbejderklassens kvinder.

Pris: 40 kr.
Tid: 8.30 - 9-00
Sted: Arbejdermuseet og Arbejderbevægelsens Bibliotek & Arkiv, Rømersgade 22, 1362 København

Big Data, Digitalization and Cyberfemnism

Join the Coordination for Gender Research for a morning event on the 8th of March.

Time: 9.00 - 11.00
Place: CSS: Room 2.0.63, Øster Farimagsgade 5

Mænds gevinster ved kvinders ligestilling og #MeToo – kvinders gevinster ved mænds ligestillin

I år sætter FIU-Ligestilling især fokus på de gevinster mænd har ved at kvinder og mænd bliver ligestillede samt hvilke gevinster kvinder har ved at også mændene kommer ind i ligestillingskampen. Feminister af hankøn har ordet om formiddagen!

Tid: 9.30 - 12.00
Sted: Fællessalen, Christiansborg

Gender, Career and Equality Day

Together we will address issues and questions revolving around how family and funding responsibilities fit into the current work conditions and environments.

Tid: 9.30 - 13.30
Sted: Faculty of Science, Bülowsvej 17, 1870 Frederiksberg C.

Del din løn på kvindernes kampdag

Der er ikke ligestilling mellem mænd og kvinder i Danmark. Selv om vi skriver 2018, bliver forskellen mellem kønnene desværre tydelig, når vi skæver til lønsedlerne. Derfor bør vi dele, hvad vi får i løn med flere, lyder opfordringen fra 38 faglige organisationer i anledning af Kvindernes Internationale Kampdag den 8. marts.

Tid og sted:
Konference:
8. marts 2018 kl. 12:30 til 15:30 på Christiansborg i Fællessalen
Medlemsarrangement:
8. marts 2018 kl. 16:00 til 20:00 i Dronningesalen, Den Sorte Diamant

HVAD VIL FREMTIDENS KVINDELIGE LEDERE KÆMPE FOR?

Den 8. marts 2018, på kvindernes internationale kampdag, vil CBS i samarbejde med netværket ”Danish Women Business Leaders” sætte fokus på kvinder, ledelse og diversitet og diskutere netop det spørgsmål.

Tid: 14.30 - 18.00
Sted: Porcelænshaven 20, 24A/B, 26, 2000 Frederiksberg

Feminister på gaden

Vi markerer Kvindernes Internationale Kampdag på Sankt Hans Torv d. 8. marts 2018.
Vi sir nej til racisme, sexisme og sender en solidarisk hilsen til kvinder verden over.

Tid: 15.00 - 16.00
Sted: Sankt Hans Torv, 2200 København N

HVOR STÅR KAMPEN FOR LIGESTILLING I 2018?

Hvordan ser kampen for ligestilling ud i dag? Hvad har de fire feministiske bølger kæmpet for gennem tiden, og er der overhovedet mere at kæmpe for i dag?

Tid: 15.30 - 17.00
Sted: Salonen på KVUC, Vognmagergade 8, 1120 København K.

#MeToo - Kvindernes Internationale Kampdag

Me too startede rigtig stærkt ud i Danmark, og var på alles læber i sensommeren 2017. Aldrig din skyld indkalder til #MeToo demonstration på kvindernes internationale kampdag

Tid: 16.30 - 18.30
Sted: Højbro Plads

Stærke Kvinder på Kongens Slot

I anledning af kvindernes internationale kampdag fortæller vi om fire stærke kvinder på Christiansborg Slot gennem tiden.

Tid: 17.00 - 18.00
Sted: Christiansborg Palace, 1218 Copenhagen

Fejring af 8. marts i Rundetaarn - Kampala Street Fashion

Kom til 8. marts i Rundetaarn til udstillingen KAMPALA STREET FASHION – 50 kvindeportrætter fra Ugandas hovedstad.  Kvinderådet er medarrangør af aftenarrangementet.

Tid: 17.00 - 19.00
Sted: Rundetaarn, Købmagergade 52A, 1150 København

Minority Talks

Aftenen byder på vores tre traditionelle runder, der indeholder hver sit tema:
Debatrunde 1 handler om køn, kærlighed og seksualitet, hvor vært Natasha Al-Hariri sammen med Geeti Amiri, Moeisha A Aden og Ayse Dudu skal tale om de svære valg, tabuer og sjove historier, der nogle gange kan være for minoritetskvinder, når vi kommer helt tæt på.

Tid: 17.00 - 20.00
Sted: Københavns Hovedbibliotek, Krystalgade 15, 1172 København K

8. marts i VEGA

Så er der endnu en gang dømt fest og farver, når vi for 4. år i træk fejrer vi Kvindernes Internationale Kampdag i VEGA. Denne gang er vi gået sammen med Roskilde Festival, og vi er ved at planlægge et festfyrværkeri af en aften. Som sædvanlig med både musik, underholdning og inspirerende talere på programmet.

Tid: 19.00 - 22.30
Sted: VEGA, Enghavevej 40, København V