Konference: Grøn transport, teknologi og diversitet

Hvordan skaber vi et smart, inkluderende og innovativt transportsystem for alle?

Transport og den grønne omstilling er i dag præget af troen på det teknologiske fix og teknologisk innovation. De smarte byer og den smarte transport, som skal løse fremtidens udfordringer med klimaforandringer, øget urbanisering og ændrede mobilitetsbehov, forstås gennem digitale teknologier med den førerløse bil som det nok mest kendte eksempel.

Studier viser dog, at smart transport langtfra er smart for alle. Mange af de nye transportløsninger er nemlig designet til dem, der i forvejen scorer højt på mobilitetsskalaen, typisk de unge, de veluddannede og oftest mænd, imens mindre mobile grupper overlades til at blive hjemme eller til gamle udtrådte mobilitetsformer.

Det er spild af samfundsmæssige ressourcer, hvis de smarte løsninger kun kan bruges af de få. Der er med andre ord et presserende behov for at få fokus på de sociale aspekter af grøn transportplanlægning og hvordan de spiller sammen med teknologierne. Derfor afholder vi denne konference.

Konferencen afslutter et udviklingsprojekt, som er støttet af Undervisnings- og Forskningsministeriet med henblik på at samle viden og at bidrage til kompetenceopbygning blandt ansatte i kommunerne, blandt byrødder og almindelige borgere.

Konferencen finder sted på det Samfundsvidenskabelige Fakultetsbibliotek på Københavns Universitet torsdag den 11. maj, 2023 fra kl. 10-17.

Tilmeld dig til konferencen

10.00 – 10.30
Registrering og velkomstkaffe
10.35- 10.45
Velkommen

Tina Saaby, direktør, Dansk Byplanlaboratorium

10.45 – 11.00
Transport skaber (u)lighed
Præsentation af projektet ’Grøn transport, teknologi og diversitet’

Hilda Rømer Christensen, lektor, sociologisk institut, KU, og leder af Koordinationen for Kønsforskning

11.00 – 11.25
Hvorfor kører SOSU’en i en lille bil og det kommunale tilsyn i en stor firehjulstrækker?
Maskinrumserfaringer fra den kommunale praksis

Laila Kildesgaard, selvstændig i Steder Skaber Folk og tidl. direktør i Kommunernes Landsforening

11.25 – 12.00
From EXCLUSIVE to INCLUSIVE: Addressing ‘GENDER’ in planning and designing future  MOBILITY solutions

(Presentation in English)
Tanu Priya Uteng, ph.d., Chief Research Officer ved Transportøkonomisk Institut (TØI), Norge

12.00 – 12.30
Frokost
12.30 – 12.50
Det siger Transportvaneundersøgelsen om køn og diversitet
De nyeste data om danskernes transportvaner

Hjalmar Christiansen, chefkonsulent, transportafdelingen på DTU

12.50-13.10
Er kollektiv transport kønsneutral?
Tryghed, toiletter, siddepladser og køreplaner set i et kønnet perspektiv

Lars Wiinblad, projektchef for Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk

13.10 – 13.35
Snerydning er også ligestillingspolitik
Sådan arbejder svenske kommuner med køn og diversitet i transport

Lena Levin, seniorforsker ved Vej- og Transportforskningsinstituttet, VTI, Sverige

13.35-13.55
I Danmark kan alle cykle – eller kan vi?
Køn og diversitet i cykling

Michala Hvidt Breengaard, post doc, Sociologisk Institut, KU

13.55-14.25
I krydsfeltet mellem diversitet og transport
Tre kommuner fortæller om erfaringer med diversitet og ligestilling i transportpolitikken

Kirsten Bachmann, byrådsmedlem for Slesvigsk parti, formand for udvalget for Teknik, By og Bolig, Sønderborg Kommune
Lene Ahle Skoubo, projektleder hos Teknik og miljø, Herning Kommune
Annette Kayser, mobilitets- og trafikplanlægger, Københavns Kommune

14.30-15.00
Pause med kaffe og sødt
15.00-16.00
Hvordan gør vi smart transport smart for alle?
Paneldebat om fremtidens transportplanlægning

Per Clausen (Ø), medlem af KL’s bestyrelse
Henrik Gudmundsson, seniorkonsulent i tænketanken CONCITO,
Trine Bramsen (S), medlem af Folketingets transportudvalg, ligestillingsordfører for Socialdemokratiet