Sommerskolekursus indstillet til innovationspris
Koordinationen for Kønsforsknings sommerskolekursus "Køn, mangfoldighed og innovation" blev i efteråret 2024 indstillet til DSEB’s Innovations- og Entreprenørpris.
Koordinationen for Kønsforsknings sommerskolekursus "Køn, mangfoldighed og innovation" , er i efteråret 2024 blevet indstillet til Tietgenprisen, DSEB’s Innovations- og Entreprenørpris. Indstillingen kommer fra Maria Shubra Ovesen på vejene af Lighthouse KU, Københavns Universitets tværfaglige innovationscenter. Begrundelsen fremhæver kursets innovative tilgang til at kombinere kønsforskning og innovation i en praksisnær undervisningsramme, der skaber værdi for både studerende og samarbejdspartnere. De studerende lærer at anvende metoder fra kønsforskning og innovation til at udvikle løsninger på komplekse samfundsudfordringer, der fremmer diversitet og inklusion.
Køn og mangfoldighed som drivkræft for innovation
Kurset, der er udviklet af Hilda Rømer Christensen og Marie Ahlberg Andersen fra Koordinationen for Kønsforskning, har siden 2018 givet studerende muligheden for at arbejde med reelle problemstillinger stillet af eksterne samarbejdspartnere. I grupper skal de studerende tilrettelægge relevant dataindsamling og efterfølgende analysere, udvikle løsninger og præsentere disse for casestiller. I løbet af to uger omsætter de studerende deres viden til konkrete løsninger, som mange gange videreudvikles og implementeres af casestillerne.
I indstillingen understreges det, "at kurset har et stærkt undervisningsformat som formår at introducere de studerende til nogle meget komplekse temaer og klæde dem på til at udvikle løsningsforslag til konkrete udfordringer på ganske kort tid. På kurset indføres de studerende i forskning og metoder fra hhv. kønsforskning og innovation og det spændfelt, hvor de to mødes - f.eks. bias, intersektionalitet og innovative processer med blik for underrepræsenterede gruppers behov og erfaringer. Kurset viser, hvordan køn og mangfoldighed kan være drivkræfter for innovation. (...) Kurset er en best case ift. hvordan undervisning i innovation kan kobles til specifikke temaer og hvordan vellykket casesamarbejde kan organiseres." skriver Maria Shubra Ovesen.
Indstillingen fremhæver desuden, hvordan kurset tiltrækker en målgruppe, der traditionelt er underrepræsenteret i innovationsmiljøer, og hvordan det gør innovationsfeltet mere tilgængeligt for studerende, der ønsker at gøre en forskel med deres faglige viden.
Prisen gik til anden side
Den flotte pris gik i år til Sofie Flensburg og Signe Sophus Lai fra Københavns Universitet. De to kommunikationsforskere har sammen kortlagt de digitale infrastrukturer, som vi alle - erhvervsliv, velfærdssamfund og almindelige borgere - er blevet dybt afhængige af.