10. oktober 2024

Afsked med Koordinationen for Kønsforskning på SAMF

Den tværfakultære styregruppe for Koordinationen for Kønsforskning har truffet beslutningen om, at Koordinationen rykker tilbage til sit oprindelige hjemsted på Det Humanistiske Fakultet (HUM) fra 1. oktober 2024. Dette markerer en symbolsk hjemkomst, da Koordinationen var en del af HUM fra sin oprettelse i 1988 frem til 1996. Koordinationen tager også afsked med Det Samfundsvidenskabelige Fakultet (SAMF) og Sociologisk Institut, der har været en vigtig vært for enheden i mange år. Fremover vil Koordinationen være placeret på NORS, Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, med Center for køn, seksualitet og forskellighed som ny værtsinstitution. Dette glæder vi os til at fortælle mere om senere hen.

Samtidig betyder flytningen også et farvel til Koordinationens mangeårige leder, Hilda Rømer Christensen, som har stået i spidsen for enheden gennem de sidste næsten 30 år. Under Hildas ledelse har Koordinationen spillet en central rolle i at fremme Københavns Universitets profil inden for kønsforskning og været en dynamisk tværfakultær enhed. Hilda vil fortsætte sit forskningsarbejde på Sociologisk Institut.

Taler fra afskedsreceptionen på SAMF

Den 26. september 2024 afholdt vi en afskedsreception for Hilda Rømer Christensen og den epoke, der er forbi i det gode samarbejde med SAMF og Sociologisk Institut.

Under receptionen talt blandt andre

Hanne Petersen, Professor Emirita, Det Juridiske Fakultet ved Københavns Universitet og tidligere medlem af Koordinationen for Kønsforsknings styregruppe. Læs Hanne Petersens tale her.

Andrea Peto, Professor in the Department of Gender Studies at Central European University, Vienna, Austria. Læs Andrea Petos tale her

Herudover gav Hilda Rømer Christensen en gennemgang af Koordinationens store og mangfoldige arbejde over næsten tre årtier, i hendes takketale til både medarbejdere, samarbejdspartnere og styregruppe. Læs talen her.