Mindeord for Kirsten Grønbæk Hansen
Kirsten Grønbæk Hansen. Født 20. april 1948. Død 7. august 2020.
Mindeord skrevet af Bente Rosenbeck professor emerita og tidligere leder ved Center for kvindeforskning, Det humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.
Kirsten Grønbæk Hansen var en af de ledende figurer, som var med til at sætte fokus på kvinder og naturvidenskab i 1980’erne og fremefter.
I 1992 blev Kirsten Grønbæk Hansen ansat som koordinator for kvindeforskning i Danmark med et forskningsprojekt med titlen Kvinder, naturvidenskab og teknologi. Hun blev året efter hovedredaktør for det nye forskningstidsskrift Kvinder, køn og forskning, som eksisterer endnu.
Koordinatorstillingen var midlertidig, så i 1995 blev hun ansat på RUC først som adjunkt senere som lektor og var med til at opbygge psykologi, som var et nyt fag. Hun besad denne stilling, indtil hun i 2019 gik på pension på grund af sygdom.
Tidlig karriere og liv
Kirsten Grønbæk Hansen voksede op på Amager og Østerbro i København. Hendes far var sporvognsfunktionær og moren, som var fodplejer, blev alene med sine to børn fra de var små. Datter Sigrid Knap født 1975 er antropolog ansat i Børne- og undervisningsministeriet.
Kirsten Grønbæk Hansen blev cand. psyk. fra Københavns Universitet 1984. Hun var 1987 til 1990 medarbejder på forskningsprojektet: Forskningsmiljøer i humanistiske og samfundsvidenskabelige fag og i perioden 1990-1992 på projektet Matematik og køn i erhvervsuddannelserne. De to projekter foregik på Pædagogik, Københavns Universitet.
Fokus på kvinder og naturvidenskab
Der var i midten af 1980’erne stor opmærksomhed på kvinder og naturvidenskab. I 1985 havde der således været en konference på AUC. Året efter var Kirsten Grønbæk Hansen medarrangør af en europæisk konference om kvinder og naturvidenskab.
I 1985 mødtes 11 danske kvinder på GASAT 3 konferencen i London, hvilket førte til etablering af dansk GASAT Forum. Dette forum besluttede at arrangere en europæisk konference med titlen Women challenge technology, som fandt sted i Helsingør i efteråret 1986. Mere end 100 kvinder deltog fra 18 forskellige europæiske lande.
Politikeren Jytte Hilden (som var uddannet civilingeniør) og Isabelle Stengers var hovedtalere. Stengers var dengang meget i vælten. Hun var videnskabsfilosof og arbejdede sammen med nobelpristageren Ilya Prigogine om kaosteori. Senere gled kvindeforskernes interesse for hende lidt i baggrunden, men hun er i dag samtalepartner bl.a. med Donna Haraway og Bruno Latour. Ved konferencens afslutning blev det vedtaget, at næste konference skulle finde sted i Holland i 1989.
Der blev udgivet en rapport fra konferencen: Women Challenge Technology: Conference Report from the European Conference on Women, Natural Sciences and Technology, Elsinore November, 1986. Publikationen var redigeret af Kirsten Grønbæk Hansen og Janni Nielsen.[1]
Kirsten Grønbæk Hansen var desuden aktiv i det internationale netværk GASAT: Gender and Science and Technology, hvor hun i 1993 blev medlem af bestyrelsen.
En af de vigtige begivenheder i Gasats historie var en stor international konference, som fandt sted i 1996 i Ahmedabad,Gujarat i Indien. Det var GASAT 8. Konferencens titel var Toward Sustainable Development. Achieving the 4 E’s Education, Employment, Equality and Empowerment. Målet var at fremme kvinder og pigers deltagelse i social ansvarlig videnskab og teknologi på alle niveauer samt fremme pigers adgang til uddannelse. Som det fremgår af Kirstens publikationsliste, har hun været aktiv i denne organisation frem til århundredskiftet. I 2003 blev den sidste GASAT konference afholdt på Mauritius.
Kirsten Grønbæk Hansen var således tidligt optaget af kvinder, naturvidenskab og teknologi. Hun arrangerede i juni 1994 et Nordisk Netværksmøde: Kvinder, teknologi og naturvidenskab, som blev afholdt i Slangerup. På dagsordenen var køn i relation til matematik, pædagogik, naturfilosofi og bæredygtig udvikling. På andendagen blev såvel informationsteknologi som reproduktionsteknologi berørt.
Koordinering af kvinde- og kønsforskningen
I 1992 blev Kirsten Grønbæk Hansen ansat under Forskningsrådenes Formandskollegium som koordinator for kvindeforskning i Danmark med et forskningsprojekt med titlen Kvinder, naturvidenskab og teknologi. Hun blev året efter hovedredaktør for det nye forskningstidsskrift Kvinder, køn og forskning, som afløste det første nyhedsbrev Kvindeforskning: nyhedsbrev, som gik under navnet Æblebladet, og blev udgivet af Planlægningsrådet for Forskningen. Styringsgruppen for kvindeforskning; Center for kvindeforskning i perioden 1987-1992. I 1992 fik vi således et egentlig tidsskrift, som eksisterer endnu. Der blev fortsat udgivet et mere beskedent nyhedsbrev.
Kirsten Grønbæk Hansen tog i denne periode også en lang række andre initiativer: seminarer og konferencer. Hun var med i referencegruppen Nordisk Koordinator for Kvinde og Kønsforskning, som var en ny institution på det tidspunkt. Som et samarbejde med samtlige kvindeforskningsmiljøer i Danmark blev der i 1995udarbejdet et nationalt ph.d.- program i kvinde-og kønsstudier: Betydninger af køn tværvidenskabelige perspektiv, som fik bevilget en række stipendier. Programmet blev i 1996 oversat til engelsk med titlen: Meanings of Gender in an Interdisciplinaty Perspective. I 1994 deltog hun sammen med Center for kønsforskning i Erasmus Program: Women’s Studies and Education.
Koordinatorstillingen var midlertidig, så i 1995 blev hun ansat på RUC først som adjunkt senere som lektor og var med til at opbygge psykologi, som var et nyt fag. Hun besad denne stilling, indtil hun i 2019 gik på pension på grund af sygdom.
Koordinatorstillingen blev overtaget af Hilda Rømer Christensen og flyttet fra Center for kvindeforskning på Humaniora til sociologi på Det samfundsvidenskabelige fakultet. Den nationale koordinering blev på et tidspunkt overtaget af Københavns Universitet og eksisterer den dag i dag.
Kirsten Grønbæk var udvikler af kvinde- og kønsforskning samt psykologi på RUC
Kirsten Grønbæk Hansen var i en årrække studieleder på psykologi og sad i perioder i studienævnet. Hun var forskningsgruppeleder for gruppen hverdagsliv, køn etnicitet og mangfoldighed. I 2012 udgav gruppen Er der spor? Feminisme, aktivisme og kønsforskning gennem et halvt århundrede.
Kirsten Grønbæk Hansen vil blive husket for sin betydning både for kvindeforskningens udvikling og for udviklingen af psykologi på RUC.
Den tekst, som jeg selv har været mest inspireret af, var artiklen Intuitionens rationalitet og indlevelsens objektivitet: Om kvindeforskningens bidrag til forståelse af den videnskabelige erkendelse, som blev udgivet i Paradigma i 1988. Jeg vil også gerne nævne hendes artikler, som handler om forskningen, nemlig Kvindelige forskere i samfundsvidenskaberne og humaniora fra 1991 og Universitetet som arbejdsplads for kvinder. Den sidste artikel blev til som et foredrag på en konference afholdt af ligestillingsudvalget på Det humanistiske Fakultet, Syddansk Universitet i 1996, hvor Kirsten og jeg var oplægsholdere.
Jeg kunne have ønsket, at Kirsten Grønbæk Hansen havde haft mulighed for at udfolde disse studier noget mere. Efter ansættelsen på RUC gik hendes forskningsinteresser naturligt nok mere i psykologisk retning.
Kirsten Grønbæk Hansens CV og publikationslister
Publikationslisten er udarbejdet i samarbejde med Bodil Maria Pedersen, lektor emerita, RUC.
Hansen, K. G., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Østergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (red.). 3 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 838 - 843 6 s. (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).
Den omsiggribende diagnosticering: Anmeldelse af Brinkmann & Petersen (red.) (2015): Diagnoser. Perspektiver, kritik og diskussion, Forlaget Klim, Århus. I: Hansen, K. G., 19 dec. 2016, I : Social Kritik., 148, s. 46-47.(Anmeldelse)
Prostitution: A changing situatedmarket of estranged commodified sex
Bidragets oversatte titel: Prostitution: Et foranderligt situeret marked af fremmedgjorte sexualiseredeydelser. Hansen, K. G., Henningsen, I. B. & Pedersen, B. M., 2016, Roskilde : Roskilde Universitet. (Rapport fra et symposium).
Prostitution in Denmark: Research and neoliberal public debates
Stormhøj, C., Pedersen, B. M., Hansen, K. G., Henningsen, I. B. & Rahm, T., 2015, I : NORA - Nordic Journal of Feminist and Gender Research. 23, 3, s. 220-226.
Hansen, K. G., jun. 2014, Ny pædagogisk opslagsbog. Brønsted, L., Jørgensen, C., Mottelson, M. &Muschinsky, L. J. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 273 – 28.
Er der spor? Feminisme, aktivisme og kønsforskning gennem et halvt århundrede
Holen, M. (red.), Hansen, K. G. (red.), Jensen, T. (red.), Krøjer, J. (red.), Høgsbro Lading, Å. (red.), Lehn-Christiansen, S. (red.), Nielsen, M. L. (red.), Pedersen, B. M. (red.), Stormhøj, C. (red.) / Forskningsgruppen Køn, krop og hverdagsliv, 2012, Frederiksberg: Frydenlund Academic.
Hansen, K. G.& Køjer, J., 2012, Er der spor?: Feminisme, aktivisme og kønsforskning gennem et halvt århundrede. Indledning 1. udg. Frederiksberg: Frydenlund Academic, Indledning s. 7 – 22.
Psykologisk kønsforskning og mainstreamforskning i køn: et dansk perspektiv.
Hansen, K. G. & Pedersen, B. M., 2012, Køn og kultur i psykologien: Teori og praksis. København: Dansk Psykologisk Forlag, s. 7-27.
Hansen, K. G., 2011, Fællesskab i skolen: Udfordringer og muligheder. Jensen, E. & Brinkmann, S. (red.). København: Akademisk Forlag, s. 79-104.
At undgå kompleksitetsreduktion
Hansen, K. G., 2010, I: Dansk pædagogisk tidsskrift. 2010, 2, s. 84-85.
Den autoritære modernitets pædagogik
Hansen, K. G., dec. 2010, I: Dansk pædagogisk tidsskrift. 2010 , 4, s. 92 – 94.
Inklusion i interaktiv deltagelse i folkeskolen: Et forskningsprojekt om køn, teknologi og læring
Jensen, T., Krøjer, J. & Hansen, K. G., 2010, Roskilde: Roskilde Universitet. 77 s.Notat
Hansen, K. G., 2010, Gads Psykologi Leksikon. Bjerg, J. (red.). 3 udg. Gad, s. 350.
Hansen, K. G., 2010, Gads Psykologi Leksikon. Bjerg, J. (red.). 3 udg. Gad, s. 351.
Hansen, K. G., 2010, Gads Psykologi Leksikon. Bjerg, J. (red.). 3 udg. Gad, s. 351.
Hansen, K. G., 2010, Gads Psykologi Leksikon. Bjerg, J. (red.). 3 udg. Gad, s. 384.
Hansen, K. G., 2010, Gads Psykologi Leksikon. Bjerg, J. (red.). 3 udg. Gad, s. 347-350.
Køn i skolen mellem biologi og diskurs
Hansen, K. G., 2008, I: Dansk pædagogisk tidsskrift. 2, s. 4-13.
Hansen, K. G., 2007, Leksikon.org: Leksikon for det 21. århundrede. Nissen, M., Busch-Jensen, P., Jartoft, V. & Grønbæk hansen, K. (red.). https://www.leksikon.org/author.php?n=571.
Hud, køn og kærlighed: Lilian Munk Rösing: Kønnets katekismus
Hansen, K. G., 2007, I: Kvinder, Køn og Forskning. 16, 2-3, s. 112 – 115.
Hansen, K. G., 2007, Teorier om læring: En læringspsykologisk antologi. Ritchie, T. (red.). København: Billesø, s. 26-49.
Hansen, K. G., 2005, I: Dansk pædagogisk tidsskrift. 4, s. 80 - 81.
Hansen, K. G., 2005, Gyldendals Psykologihåndbog. Hauge, L. & Brørup, M. (red.). København: Gyldendal, s. 11-36.
Hansen, K. G., 2005, Gyldendals Psykologihåndbog. Hauge, L. & Brørup, M. (red.). København: Gyldendal, s. 133 - 160.
Dagsorden uden teoretisk forankring
Hansen, K. G., 2004, I: Dansk pædagogisk tidsskrift. 3, s. 83 - 84.
Hansen, K. G., 2004, I: Nordiske Udkast. 3
Hansen, K. G., 2004, Pax Leksikon. m.fl., M. N. (red.). Oslo: Pax
Hansen, K. G., 2004, Gads psykologileksikon. bjerg, J. (red.). København: Gad
Køn i spændingsfeltet mellem psykoanalyse og poststrukturalisme
Hansen, K. G., 2002, I: Kvinder, Køn og Forskning. 4
Situeret læring i klasserummet
Hansen, K. G., 2000, Tekster om læring. Illeris, K. (red.). Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag
Hvad kvalificerer skolen til og hvordan?
Hansen, K. G., 1999, Kvalifikationer: definitioner af ord eller relationer mellem mennesker? Eriksen, T. R., Gerstoft, B. F. & Mathiesen, A. (red.). København: Handelshøjskolens Forlag, s. 141-166.
Kvinder: arbejde og intellektuel udvikling
Hansen, K. G., 1999, I: Kvinder, Køn og Forskning. 2
The gendermeaning of understanding and creativity in matheducation
Hansen, K. G., 1999, Contributions to Gasat 9 Conference.
Hansen, K. G., 1999, Den nye psykologihåndbog. Brørup, M., Hauge, L. & Thomsen, U. L. (red.). København: Gyldendal, s. 130-164
Er praksis mere end situeret læring?
Hansen, K. G., 1998, I: Dansk pædagogisk tidsskrift. 2
Hansen, K. G, 1998, I: The situation of GASAT concerns in the Nordic countries: position paper for Denmark. GASAT Association newsletter. August
Publikationer før 1998
Hansen, K.G., Universitetet som arbejdsplads for kvinder. I: Helle Lykke Nielsen (red.): Kvinder og forskning. Pjecer fra Institut for Litteratur, Kultur og medier, Odense Universitet, nr. 33, 1999.
Hansen, K.G., 1998,Er læring mere end situeret praksis?I: Dansk pædagogisk tidsskrift nr. 2
Hansen, K.G., 1998, Intuitionens rationalitet og indlevelsens objektivitet: om kvindeforskningens bidrag til forståelse af den videnskabelige erkendelse. I: Paradigma, årg. 2, nr. 4
Hansen, K.G., 1995, Køn og Medier. I: Kvinder, køn og forskning, nr. 3
Hansen, K.G., 1995, Jura, moral og etik. I: Kvinder, køn og forskning, nr.1
Karpatchof, B., Fog, J., Hansen, K.G., Søndergaard, D.M., 1994. Psykologi og kønsforskning. Dansk Psykologisk Forlag.
Hansen, K.G., 1994. Køn, kultur og national identitet. I: Kvinder køn og forskning, nr.2
Hansen, K.G.,1994. Hvorfor bliver de pludselig så dumme?I: Kvinden og samfundet, årg. 110, nr. 2
Hansen, K.G., Henningsen, I., 1993. Feminism and science. Odense University, Department of Feminist Studies
Hansen, K.G. og Kingod J., 1992, Det er svært at håndtere ledelsesrollen. Eks-Skolens Trykkeri
Hansen, K. G., Kolmos A., Nielsen J., Dirckinck-Holmfeld L. (red.) 1991, Myter, struktur og selvforståelser: undersøgelser af kønnets betydning i uddannelse og arbejde. Aalborg Universitetsforlag, Serie om kvindeforskning, nr. 29
Hansen, K.G., 1991, Kvindelige forskere i samfundsvidenskaberne og humaniora. Hansen, K. G., Kolmos A., Nielsen J., Dirckinck-Holmfeld L. (red.) 1991, Myter, struktur og selvforståelser: undersøgelser af kønnets betydning i uddannelse og arbejde. Aalborg Universitetsforlag, Serie om kvindeforskning, nr. 29.
Hansen, K.G., 1991. Kunstig intelligens og menneskelige eksperter. I: Loke, årg. 9, nr. 4
Hansen, K.G. ,1991. Matematikken i erhvervsuddannelserne: kulturelle og subkulturelle betydninger og elevernes fortolkninger. I: Psyke og logos, årg. 12, nr.2
Nielsen, A.M. og Hansen, K. G., 1991. Det 2. nordiske kønsforskersymposium: ”Køn i forandring”
Holm, G., Olesen J., Hansen, K.,G., Hansen, S.,1988. Piger og datalære ved de tekniske skoler. Interviews og observationer. Undervisningsministeriet. Direktoratet for erhvervsuddannelser
Hansen,K.G. 1987: Edb – erkendelse- bevidsthed. Gyldendal, Gyldendals psykologiserie
Hansen, K.G., 1985, Datologien i gymnasiet og pigernes erkendelsespotentiale. I: Udkast, årg. 13, nr. 1
Jørgensen,A., Andersen, S., Brændgaard, A., Hansen, K.G., Nikolajsen, 1985: Perspektiver på edb. CUK/Center for Undervisning og Kulturformidling
Nielsen, J. & Hansen, K.G., 1983, Man-machine-interface, nowoman. I:Psyche og logos.
[1] Konferencen er omtalt i Karen Sjørup: Women challenge technology conference d. 15-19.11 1986: en helt personlig konferencerapport. Kvindeforskning nr. 2, 1987(Æblebladet).
Publikationslisterne kan desuden ses her:
- Kvinfo’s ekspertdatabase
- Bibliotek.dk
- RUC