28. februar 2024

Arrangementer: 8. marts 2024

Oversigt:

Koordinationen for Kønsforskning har samlet et lille udpluk af de mange spændende og og vigtige arrangementer til Kvindernes Internationale Kampdag 2024

Gendered? Showcasing Gender Research at the Faculty of Social Science.

Time: 7th of March 12-16
Place: CSS Faculty Lounge, Øster Farimagsgade 5, room  35.2.20
Organizer: Gender@samf

Masterclass: Kvinder, mangfoldighed og entreprenørskab – hvad kan vi lære af historien?

Kvinders professionelle og entreprenante liv er ofte fraværende i historiebøgerne. Med en mere retvisende forståelse af fortiden i ryggen, kan vi blive klogere på nutiden og bevidst forme fremtiden. Det har forskere fra Københavns Universitet vist i deres projekt; Kvinder i Dansk Arkitektur 1925-75, som har fokuseret på de mange kvinder, der har arbejdet med arkitektur og byudvikling i Danmark i det 20. århundrede. Til denne Master Class kan du høre hvordan dette projekt har bidraget aktivt og positivt til debatten om køn, repræsentation og entreprenørskab, og om hvordan forskerne på en innovativ måde har brugt rollemodeller fra historien til at vise nutidens børn, unge og studerende hvorfor diversitet er vigtig og relevant i en entreprenant kontekst.

Tid: 7. marts, kl. 14.00 - 15.30
Arrangør: Fonden for Entreprenørskab

Feminist Innovations - Masculinities, Cultures, Diversities

March 8th, 2024, will be featured with a morning seminar focusing on culture and masculinities in entrepreneurship and innovation. While women – and the so called “fix the women strategies” have taken center stage in recent debates and initiatives, the role of masculinity and the overall ethos or culture of entrepreneurship has been neglected. Both culture and masculinities often seem to be blind spots in current research and policy strategies of entrepreneurship and innovation.

Time: 8th of March, 9.00-11.30
Place: Lighthouse KUB Nord, Nørre Allé 49, 2200 København N
Organizer: Coordination for Gender Research in collaboration with KU Lighthouse

Ligestillingens 2030-plan

I år bruger HK, Serviceforbundet og Dansk Metal Kvindernes Internationale Kampdag på at samle ideer til en 2030-plan for ligestilling. Kom, bliv inspireret og skriv din egen side i planen.

Tid: 8. marts, kl. 13.00 - 15.30
Sted: Arbejdermuseet, Rømersgade 7, 1362 Kbh K
Arrangør: Dagen er arrangeret af FIU-Ligestilling, som består af HK, Dansk Metal, 3F, Dansk Sygeplejeråd og Serviceforbundet.

Kvindernes Internationale Forskningsdag

Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet fejrer Kvindernes Internationale Kampdag med korte oplæg ved instituttets forskere. Kom og hør om feminisme og kvinder, der har sat deres aftryk på historien - fra fortid til nutid.
Tid: 8. marts 2024, kl. 14.15-15.15
Sted: Biblioteket, Engerom, bygning 23, 3. sal
Arrangør: Postdoc Sine Krogh og lektor Anna Sandberg

Ikke alene

Kvindernes internationale kampdag er en markering af kvindekampens fremskridt og resultater skabt i fællesskaber, og på skuldrene af mange før os. Kvinder tjener mindre end mænd, er underrepræsenteret i ledelse, oftere udsat for vold og sexisme - og trækker stadig det største læs, når vasketøjet skal ordnes og madpakkerne smøres. 8. marts handler om ligeværd, diversitet og lige muligheder og rettigheder – her står ingen alene. På tværs af fag og køn, fra det offentlige og private, markerer vi dagen sammen og understreger, at kvinders rettigheder er vedkommende for alle.
Tid: 8. marts, kl. 15.00 - 18.00
Sted: Dansk sygeplejeråds Kreds, Frederiksborggade 15, 4., Kbh. K
Arrangør: FH Hovedstaden

KVINFO fejrer 8. marts i VEGA

Kom med i VEGA i København den 8. marts 2024, når KVINFO holder fest, fordi det er kvindernes internationale kampdag.
Vi fejrer de fremskridt, der er er sket i ligestillingens navn, og samtidig sætter vi fokus på nogle af de mange ligestillingskampe, der stadig er nødvendige.Programmet byder på alt fra koncerter, teater og stand-up til inspirerende danske og internationale talere – og så er der selvfølgelig efterfest på Ideal Bar. Aftenens performere sætter på vidt forskellige måder deres præg på ligestillingsarbejdet. I år kommer vi blandt andet til at høre om solidaritet og fællesskab og om transnationalt sexsalg.
Tid: 8. marts, kl. 19.00
Sted: VEGA, Rejsbygade 1, 1759 Kbh V