29. august 2023

Køn, innovation og diversitet på to uger

Undervisning:

Engagerede studerende og udfordrende, men spændende cases fra bl.a. Novo Nordisk Fonden, Movia, Experimentarium og Københavns Kommune, udgjorde en virkelig lærerig sommerskole i år. Vi gør det igen næste år!

I august var Københavns Universitet vært for et sommerskolekursus, der satte fokus på forholdet mellem køn, innovation og diversitet i offentlige og private institutioner.

Tværfakultært og populært

Kurset trak 40 engagerede studerende med primært samfundsvidenskabelig baggrund og bød på en intensiv udforskning af relevante begreber, metoder og praksis.

Deltagerne på kurset var primært studerende inden for fag som sociologi, antropologi, psykologi, statskundskab samt enkelte fra HUM og RUC. De forskellige faglige baggrunde blev tydelige i gruppernes arbjede og understregede vigtigheden af tværfaglige tilgange, når det kommer til at forstå og udfordre komplekse problemstillinger inden for køn, innovation og diversitet.

12 cases i tre clusters

Kurset trak også på et imponerende hold af 10 erfarne casestillere, der repræsenterede en bred vifte af udfordringer fra, hver deres erhverv, herunder: DM, Experimentarium, Innovationsfonden, IT-Branchen, Koda, Københavns Kommuna, Lundbeckfonden, Movia, Novo Nordisk Fonden, Passagerpulsen. De studerende blev organiseret i clusters, der koncentrerede sig om områder som medicinsk videnskab, sundhed, fonde og innovation og transport og mobilitet samt interesseorganisationer.

Kurset var struktureret over to uger, hvor teoretiske forelæsninger blev suppleret med praktisk arbejde. I den første uge fik de studerende en introduktion til centrale begreber som køn, intersektionel analyse og køns- og diversitetsplaner. Den teoretiske viden blev omsat til praksis, i anden uge, da de studerende arbejdede direkte med casestillerne, indsamlede data og udførte feltarbejde i de relevante organisationer. I den anden uge blev der også lagt fokus på formidling og præsentationsteknik, som Maria Ovesen og Peter wick stod for.

Imponerende præsentationer og fremadrettede muligheder for samarbejde

Højdepunktet af kurset kulminerede i de studerendes præsentationer for casestillerne. De studerende demonstrerede dybdegående forståelse og anvendelse af relevante begreber og metoder, og de formidlede deres viden med kreativitet og overbevisning.

Alle casestillere var tilstede og udtrykte begejstring over det imponerende arbejde, der blev udført på så kort tid. Flere grupper blev endda inviteret til at præsentere deres analyser og løsninger for de involverede organisationer. Nogle af disse løsninger havde potentiale til at blive omdannet til konkrete forretningsmuligheder, som f.eks. en innovativ MOVIA billet-app.

Valgfaget blev tilrettelagt og faciliteret af lektor Hilda Rømer Christensen og fuldmægtig Marie Ahlberg Andersen. Post doc Michala Hvidt Breengaard bidrog med præsentationer og supervisionsaktiviteter. Alles engagement var afgørende for at skabe en fremadrettet læringsoplevelse, som vi vil gentage næste sommer.

Med kurset blev der blevet kastet lys over vigtigheden af tværfaglig forståelse og samarbejde for at skabe bæredygtige forandringer inden for området køn, innovation og diversitet i offentlige og private organisationer.