4. oktober 2022

Aalborg Universitet nedlægger kønsforskningscenteret, FREIA

Kommentar:

1. september 2022 nedlægges FREIA Center for Kønsforskning. Foreningen for Kønsforskning har skrevet om det store tab nedlægningen er for både Aalborg Universitet og for kønsforskningen generelt.

Fra Foreningen for Kønsforskning, den 26. september 2022

"FREIA NEDLÆGGES

Foreningen for Kønsforskning har med stor beklagelse modtaget nyheden om, at FREIA Center for Kønsforskning ved Aalborg Universitet er nedlagt med virkning fra 1. september 2022. Det er et stort tab for Aalborg Universitet, for dansk kønsforskning, og – i vores optik – for dansk forskning i sin helhed. FREIA – der oprindeligt er et akronym for Feminist Research in Aalborg – har siden sin grundlæggelse i 1991 været et flagskib i dansk kønsforskning, og gruppen har med sit stærke tværfaglige ståsted og qua sin volumen i det danske kønsforskningslandskab bidraget væsentligt til dansk kønsforsknings udvikling og modning som disciplin med stadig større international anerkendelse og gennemslagskraft.

Foreningen for Kønsforskning er dybt bekymret for kønsforskningens generelle vilkår i den danske kontekst. Danske universiteter tøver tilsyneladende med at understøtte den tværdisciplinære og ind imellem ’ubekvemme forskning’ som kønsforskning ofte er udtryk for. Dette sker paradoksalt nok i en kontekst, hvor studenterinteressen for kønsforskning aldrig har været større, og hvor behovet for kritiske analyser af køn og andre sociale kategoriers rolle i samfundet som helhed aldrig har været mere efterspurgt. Det gælder for private virksomheder, der ønsker at øge rekrutteringsgrundlaget for medarbejdere eller øge målgruppen for deres produkter. Det gælder offentlige institutioner, der anerkender behovet for differentierede tilgange til målgrupper for diverse sociale indsatser. Det gælder medier, der ser sig foranlediget til at granske egne formidlingspraksisser. Og listen fortsætter.

Pointen er at behovet for vedkommende, relevant, udfordrende og ubekvem kønsforskning aldrig har været større eller mere efterspurgt – også af aktører udenfor universitetsverdenen. Så når den danske forskningsgruppe, der hidtil har huset det største antal forskere i Danmark, der specifikt havde til opdrag i deres stillingsbetegnelser at beskæftige sig med kønsforskning, nu er nedlagt, er det et tab for alle. Det er et tab for kønsforskningen, for de studerende, for danske universiteter, for danske virksomheder, offentlige institutioner, NGOer, medier – ja, for os alle.

Det er derfor Foreningens for Kønsforsknings forventning at Aalborg Universitets ledelse vil tage hånd om at sikre, at den undervisning i køn, der foregår på universitetet, fortsat vil være forskningsbaseret. Samtidig forventer vi at der skabes rammer for, at ansatte ved Aalborg Universitet med forskningsinteresser indenfor kønsforskningen fortsat kan samarbejde – med hinanden og med den landsdækkende Forening for Kønsforskning."