3. februar 2023

Nyt år - tilbageblik på 2022

Artikel:

2022 blev et begivenhedsrigt år med flere nye projekter, workshops, seminarer, lokale, nationale og internationale samarbejder, mange nye Gender Certificate-udstedelser og deltagelse på konferencer.

Nu er vi trådt ind i et nyt år, og vi vil derfor ønske et rigtig godt nytår til alle samarbejdspartnere for Koordinationen for Kønsforskning. Det gælder både institutioner, enkeltpersoner og foreninger i Danmark, Norden og internationalt.

Uddannelse, Gender Certificate og outreach

Den planlagte sommerskole Køn og diversitet i offentlige og private organisationer med 40 tilmeldte studerende blev desværre aflyst på grund af sygdom. Det var ærgerligt for både de studerende og de 10 aftager-institutioner, der havde stillet sig selv og spændende cases til rådighed for kurset. Der var lagt et stort forberedelsesarbejde i kurset, som vi heldigvis, kan udbydes som sommerskole i 2023.

I løbet af årets sidste måneder gik vi i gang med at gøre status over Gender Certificate-initiativet. Gender Certificate har nu eksisteret siden 2016, og tiden er inde til at udvikle initiativet for både studerende, undervisere og potentielt også som en videre- og efteruddannelsesmulighed ved Københavns Universitet. Ved udgangen af 2022 og starten af 2023 har vi afholdt møder med medlemmer af Koordinationens tværfakultære styregruppe, hvor vi har indsamlet viden om, hvordan vi kan styrke initiativet og gøre Gender Certificate til en endnu mere synlig tværfakultær mulighed på Københavns Universitet. Guidet af de glimrende inputs skal 2023 bruges til at tydeliggøre Gender Certificates for fornyende potentialer og anvendelighed for eksterne aftagere - blandt andet i forhold til diversitet, fysisk mobilitet, nye digitale metoder, køn og migration, køn og klima.

Derudover faciliterede koordinationen i løbet af 2022 flere events og projekter med fokus på køn og akademia. Vi har blandt andet afholdt det velbesøgte 8. marts-arrangement med fokus på Climate Research, Intersectional and feminist visions og Gender Lunch.

Koordinationen for Kønsforskning deltog i aktuelle nordiske og danske kønsforskningskonferencer i juni og august 2022. Når det gælder de forskningsstrategiske dimensioner, er der især grund til at hæfte sig ved behovet for både lokalt og internationalt at synliggøre bredden i kønsforskningens teoretiske og metodiske fagligheder. Desuden er det afgørende, at vi styrker samtalerne på tværs af forskellige universiteter, miljøer, discipliner, traditioner og forskningsmæssige prioriteringer, så vi forhåbentligt kan samles om at diskutere og forstå den politiske samtid, som kønsforskningen udspiller sig i.

EU Horizon projekt og VEU om køn og transport

I 2022 afsluttede vi EU Horizon 2020 TINNGO projektet (2019-2021) med gender smart mobilitet og transport, som er et pioneer emne indenfor køns og diversitetsforskningen. Der har været stor interesse fra danske ministerier, organisationer og aktivister for at få dette vigtige emne på dagsordenen. Blandt andet har Koordinationen deltaget i møder i transportministeriet med transportminister Thomas Danielsen og embedsværket. Ministeren ønsker at sætte fokus på køn og transport i forlængelse af indspil fra Hilda Rømer Christensen.

Koordinationen har søgt og fået midler til at videreføre disse vigtige emner i to nye projekter, hvoraf det ene projekt er i samarbejde med Københavns Kommune, Furesø Kommune, Ishøj Kommune og Herning Kommune om Grøn Transport, innovativ teknologi og diversitet. Formålet med dette projekt er at udvikle et VEU-forløb skræddersyet til medarbejder inden for transport-, miljø-, planlægnings- og teknikområdet i de danske kommuner. Der er i udviklingsforløbet for VEU-forløbet integreret to Living Labs med henblik på at samskabe og målrette indholdet til de kommunale aftagere. De planlagte Living Labs giver mulighed for at udvikle løsninger og indhold, der kan afprøves lokalt og efterfølgende opskaleres og bredes ud.

Det andet projekt er et stort EU Horizon projekt sammen med en europæisk projektgruppe. Dette GILL projekt har titlen Gendered Innovations living Lab og ledes af ENOLL, europæisk netværk for Living labs, og udføres blandt andet i samarbejde med det danske Experimentarium. Projektet har fokus på at forny og afprøve begrebet om gendered innovations i praksis på en række felter relateret til sundhed, ai, transport og design. Koordinationens opgave er ligesom i TINNGO projektet at koordinere og udvikle teoretiske og metodiske kernebegreber for projektet samt at oversætte teorier til praksis

Nytårsønsker

I 2023 satser vi på, at KU kvitterer med anerkendelse af køn og diversitet som et relevant og væsentligt forskningstema. Vi ønsker en konsolidering af det tværfakltære Gender Certificate, som har vist sig særdeles bæredygtigt med 651 udstedte certifikater på 8 år. Planen er at styrke kønsprofilen på STEM samt at forbedre den tværgående infrastruktur på Københavns Universitet f.eks. ved etablering af en vifte af certifikater med fokus på aktuelle emner som klima, pandemier, bæredygtighed mv. Desuden har vi et ønske om at styrke kønsforskning på Københavns Universitet samlet set. Dette vil vi eksempelvis gøre ved at etablere et center uden mure i tilknytning til den planlagte uddannelse - et initiativ, som kan skabe kontinuitet og kvalitet i undervisning og forskning på dette felt, og som kan sikre en fortsat tiltrækning af eksterne projekter og indtægter til dette tværfakultære felt.