15. januar 2021

Året der gik 2020

Nu er vi ved at være kommet ind i det nye, der dog ligner det foregående til forveksling med hjemmearbejde og zoom-møder.

Vi håber, at I ligeledes er ved at være landet i 2021 og ønsker alle læsere, samarbejdspartnere, institutioner, foreninger i DK, Norden og Internationalt et godt nyt år.

I 2020 har Koordinationen for Kønsforskning arbejdet med uddannelse, sexisme, køn i STEM, corona og transport. Læs med!

Fokus på uddannelse og tværfaglighed

Digital Kønsvidenskab

Koordinationen for Kønsforskning fik slutningen af 2019 grønt lys fra Videnskabsministeriet til forberedelse af en 1-årig uddannelse i Digital Kønsvidenskab. Meget af 2020 er at udvikle uddannelsen og undersøge aftagerbehovet på arbejdsmarkedet. Vi har været i kontakt med over 100 potentielle aftagere fra både store internationale private virksomheder samt interesseorganisationer og offentlige institutioner, der alle mente, at en kombination af viden på tværs af køn og digitale teknologier er relevant i samtidens arbejdsmarked. Vi vil i 2021 arbejde videre med emnet.

Køn, innovation og mangfoldighed i offentlige og private institutioner

I 2018 udviklede Koordinationen for Kønsforskning et casebaseret kursus med fokus på køn, innovation og mangfoldighed i offentlige og private institutioner. I sommeren 2020 kørte vi kurset for anden gang og det var en kæmpe succes. De 40 deltagende studerende var iderige og engagerede i samarbejdet med aftagerne.

Kursets omdrejningspunkt var 11 ”real life” cases stillet af en række international virksomheder, interesseorganisationer og NGOer. De studerende blev undervejs introduceret til relevante begreber i køns- og intersektionel analyse og desuden til hands on metoder som GADAP, gender and diversity action plans, diversitets surveys og præsentationsteknik. Der var stor begejstring på kursets sidste dag hvor ”leverancerne” blev præsenteret og kommenteret af case-stillerne. De studerende formåede både at løse casen og at oversætte teoretiske begreber og metoder.

På grund af Covid-19 var vi nødsaget til at afholde kurset på zoom, men det var faktisk en fin løsning, da det gjorde det muligt for alle casestillerne at deltage personligt.

Nye initiativer i 2020: køn i STEM og forslag om håndtering af sexisme på KU

Feminist Lunch Talks på KU

Med Feminist Lunch Talks var vi i Koordinationen for Kønsforskning interesserede i at belyse kønsforskning og feministisk forskning med særligt fokus på STEM. Fire forskere introducerede deres arbejde på zoom for et mindre publikum på omtrent 15 personer per gang, hvilket betød, at der var god mulighed for samtale om emnerne.

Efterårets talks var af: Samantha Dawn Breslin, Jette Sandager, Julien Larregue, post doc og Mathias Vullum Nielsen samt Hanne Petersen.

Initiativet fortsættes i foråret

Sexisme og kønsdiskriminerende adfærd på KU

Koordinationen for Kønsforsknings styregruppe har henvendt sig til rektoratet på KU med forslag om at gennemfører en survey om diskrimination på KU. Det indebærer iværksættelse af en systematisk indsamling af erfaringer, desuden ønskes etablering af en kulturforandrende pulje til finansiering af lokale tiltag, samt konsolidering og opfølgning af aktiviteterne i form af data og analyse med regelmæssige mellemrum. Styregruppen mener, at de indsamlede data fra surveyen kan være et bidrag til at sikre, at øvrige nye initiativer bliver vidensbaserede og kulturfornyende.

Covid-19 - initiativer

Som led i Koordinationen for Kønsforsknings øvrige aktuelle projekter har vi initieret at undersøge forskellige effekter af corona-pandemien.

Transport under Corona

Survey-undersøgelsen viser, at Corona-pandemien har ændret danskernes transportvaner. 54 % har transporteret sig mere til fods og 31 % har cyklet mere under Corona lockdown. Spørgsmålet er, om den danske befolkning er villig til at fortsætte disse nye og grønnere transportvaner efter Covid-19? Der spurgtes til: Hvordan er dine transportvaner under Corona lockdown set i forhold til før Corona? Kunne du forestille dig at opretholde dine ændrede transportvaner?

Læs mere hele undersøgelsen

Der bør være mere fokus på kønsaspekter af Covid-19

Med Danmark som udgangspunkt, har Koordinationen for Kønsforskning, analyseret en række artikler og opdateringer fra større organisationer og nyhedsmedier dækning af corona-pandemien. Rapporten samler viden og praksisser fra de første måneder af pandemien.

På trods af, at undersøgelsen blev udført allerede i begyndelsen af pandemien, peger den på nogle betydelig trends og udfordringer i forholdet mellem køn og pandemi

Læs hele rapporten

TInnGO - Transport Innovation Gender Observatory

Ny bogudgivelse fra Routledge i 2021: Gender smart mobility. Concepts, Methods, Practices. Bogen er den første samlede fremstilling af begreber, metoder og praktiske eksempler indenfor dette underbelyste felt i køns- og transportforskningen. Bogen publiceres som KUs del af TInnGO-projekt.

Nytårsønsker

Også her i 2021 satser vi på, at KU kvitterer med anerkendelse af køn og diversitet som et relevant og væsentligt forskningstema. Der er behov for anerkendelse og støtte til den planlagte uddannelse og andre aktiviteter, som kan sikre kontinuitet og kvalitet i undervisning og forskning på dette felt!