2. januar 2019

Mangfoldighedsfokus og krænkelsesdebat

fra Jyllands-Posten 20. december 2018

Diskussionen om krænkende adfærd og København Universitets (KU) retningslinjer på området nåede vidt omkring, da knap 200 studerende og undervisere torsdag var mødt op til et internt debatmøde om en tidens helt store overskrifter

Mangfoldighedscertifikat

Lektor Jes Søe Pedersen var en af de fremmødte. Han havde taget et aktuelt eksempel med fra en kollega. Nogle studerende havde fundet det upassende at bruge eksempler i undervisningen i statistik med mænd og kvinder. Årsagen var, at de studerende, der ikke identificerer sig som enten mand eller kvinde, kan føle sig stødt. Sagen blev ikke en klagesag, men viser ifølge Jes Søe Pedersen en tendens:

»Jeg tænker, det er et udtryk for, at der er en generel stor følsomhed blandt studerende, som er et udtryk for strømninger i tiden,« siger lektoren, som ellers kalder de studerende for meget konstruktive.

»Jeg så gerne, at universitet gik ind og italesatte, at det godt kunne være, at man her kommer til at opleve noget, som måske er ubehageligt,« siger Jes Søe Pedersen.

Hilda Rømer Christensen, lektor på Sociologisk Insititut og leder af koordinationen for kønsforskning, foreslog omvendt, at ledelsen og de ansatte skulle kunne tage et »mangfoldighedscertifikat« og blive bedre til at møde udviklingen i samfundet:

»Det skal være et tilbud om at udvikle sig og komme på højde med det, der foregår i samfundet mere end en løftet pegefinger. Det drejer sig om at få gang i en mere etisk proces om, hvordan man omgås hinanden på universitetet. Det drejer sig om emner som køn, etnicitet, seksualitet og alder.«

Hilda Rømer Christensen mener, at f.eks. transkønnede sagtens kunne komme ind som en kategori i biologi.

Læs hele artiklen i Jyllands-Posten